Αφού φτάσει το τμήμα στο μουσείο την προκαθορισμένη ώρα, ο εκπαιδευτικός παραλαμβάνει από το εκδοτήριο εισιτήριων τα εισιτήρια ελευθέρας εισόδου. Στη συνέχεια, η ομάδα κατευθύνεται στο βεστιάριο, στην είσοδο της έκθεσης. Με τη βοήθεια του προσωπικού, τα παιδιά αφήνουν τα προσωπικά τους αντικείμενα (μπουφάν, τσάντες, τρόφιμα/ποτά) για να κινούνται πιο ελεύθερα στον χώρο. Στο ίδιο σημείο, θα τους συναντήσει ένας αρχαιολόγος του μουσείου που θα τους μοιράσει τα tablets και θα τα βοηθήσει να ξεκινήσουν το πρόγραμμα. Η ομάδα παραμένει στην έκθεση για το πρώτο μέρος του προγράμματος διάρκειας 1 ώρας και 15’. Πρωτού αποχωρήσουν από την έκθεση, το τμήμα επιστρέφει τα tablets στον αρμόδιο υπάλληλο (ή στον γκισέ πληροφοριών) και παίρνουν τα πράγματά τους από το βεστιάριο.
     Οι μαθητές παρακολουθούν το πρόγραμμα σε ομάδες των τριών ατόμων. Ο χωρισμός προτείνεται να έχει γίνει ήδη στο σχολείο για να μη χάνεται πολύτιμος χρόνος από την επίσκεψη. Χρήσιμο θα ήταν οι ομάδες που θα προκύψουν να είναι κατά το δυνατόν ομοιόμορφες και ισορροπημένες ως προς τις ικανότητες και τις δυνατότητες των συμμετεχόντων. Αφού μοιραστούν τα tablets, ένα για κάθε τριάδα, ξεκινά η περιήγηση στις αίθουσες του ισογείου του μουσείου.
     Τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες ανά δύο tablets (Ομάδα Α, Β, Γ, Δ). Υλοποιούν δραστηριότητες αναζητώντας αντικείμενα σε διαφορετικές αίθουσες του ισογείου, συμμετέχοντας σε ένα ιδιότυπο «κυνήγι θησαυρού», ενώ δένουν εικονικά σε σημαντικά εμπορικά λιμάνια τις αρχαιότητας. Αφού ολοκληρώσουν το α΄μέρος του προγράμματος στο ισόγειο, όλοι μαζί οι συμμετέχοντες μετακινούνται στον όροφο του μουσείου, όπου συνεχίζουν τη διαδρομή τους στον χρόνο και στη γεωγραφική ενότητα της Μεσογείου. Στον όροφο, οι μαθητές παραμένουν χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες ανά δύο tablets (Ομάδα Α, Β, Γ, Δ). Σε αυτό το στάδιο, οι ομάδες μετακινούνται παράλληλα στις αίθουσες της έκθεσης, υλοποιώντας όμοιες δραστηριότητες με διαφορετικά εκθέματα ή σε κοινές δραστηριότητες με διαφορετική σειρά, και πάλι στο πλαίσιο αναζήτησης με τη μορφή «κυνηγιού θησαυρού».
     Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος στην έκθεση, ο εκπαιδευτικός-συνοδός είναι σε θέση να επιβλέπει τις ομάδες μέσω ειδικά σχεδιασμένου tablet που θα του δίδεται στον χώρο του βεστιαρίου. Στο tablet αυτό θα μπορεί να παρακολουθεί τη θέση κάθε ομάδας στην έκθεση του ισογείου, καθώς και την πρόοδό τους, όποτε το επιθυμεί. Μέσω ξεχωριστής ασύρματης σύνδεσης στο διαδίκτυο, συγκεντρώνονται πληροφορίες για την πορεία των ομάδων σε κεντρικό server, ο οποίος αποστέλλει τις σχετικές πληροφορίες στο tablet του εκπαιδευτικού κάθε φορά που εκείνος κάνει ανανέωση της σελίδας του (refresh). Με αυτόν τον τρόπο, ο εκπαιδευτικός ενημερώνεται και για τους χρόνους που κάνει κάθε ομάδα σε κάθε δραστηριότητα. Σε περίπτωση που το κρίνει απαραίτητο, μπορεί να παρέμβει και να καθοδηγήσει μία ομάδα που αντιμετωπίζει προβλήματα στην ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας, όταν, για παράδειγμα, παρατηρήσει ότι η εν λόγω ομάδα βρίσκεται στην ίδια δραστηριότητα για αρκετό χρόνο.
     Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος στην έκθεση του μουσείου, μαθητές και εκπαιδευτικός-συνοδός αφήνουν τα tablets στην είσοδο του μουσείου και παραλαμβάνουν τα προσωπικά τους αντικείμενα από το βεστιάριο.
     Οι εκπαιδευτικοί, ως οι έχοντες την εποπτεία υλοποίησης του προγράμματος για το τμήμα που συνοδεύουν, είναι υπεύθυνοι για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος εκτέλεσής του. Για τον λόγο αυτό υπάρχει ενσωματωμένο χρονόμετρο στο tablet του συνοδού. Την ευθύνη για την ενεργοποίηση και απενεργοποίηση του ψηφιακού εξοπλισμού και την ασφάλεια της αίθουσας Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων αναλαμβάνει αρχαιολόγος του μουσείου.

Παρεχόμενες υπηρεσίες:
Accessibility Το πρόγραμμα μπορούν να παρακολουθήσουν και άτομα με κινητικές δυσκολίες, καθώς η πρόσβαση στον όροφο της έκθεσης και στην αίθουσα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων μπορεί να γίνει και μέσω ανελκυστήρα. Σε περίπτωση συμμετοχής ατόμων με κινητικές δυσκολίες στο πρόγραμμα, παρακαλούνται οι εκπαιδευτικοί να ενημερώνουν σχετικά το ΑΜΗ πριν την επίσκεψή τους στο μουσείο.
WC Η έκθεση διαθέτει τουαλέτες ανδρών και γυναικών. Η αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων διαθέτει μία τουαλέτα.
Store Room Το βεστιάριο του μουσείου βρίσκεται στην είσοδο της έκθεσης. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα αφήνουν τα προσωπικά τους αντικείμενα προτού ξεκινήσουν την περιήγησή τους.
Cafeteria Στο μουσείο λειτουργεί αναψυκτήριο. Η κατανάλωση, όμως, φαγητού και ποτού δεν επιτρέπεται αυστηρά, κατά τη διεξαγωγή του προγράμματος, στην έκθεση και την αίθουσα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων.




"Βιωματικά πολιτισμικά περιβάλλοντα", Ε.Π. Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση, άξονας προτεραιότητας "01 - Αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και προώθηση της κοινωνικής ενσωμάτωσης στις 8 Περιφέρειες Σύγκλισης", MIS 453694
Ανάπτυξη ιστοχώρου με ανοικτές τεχνολογίες, Εργαστήριο Πολυμέσων και Περιεχομένου, Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης, Ηράκλειο Κρήτης